صليب قبطى 1

coptic_cross_14

Coloring Picture of  Coptic Cross 1

صورة تلوين للصليب المقدس ، والصليب هو رمز محبة الله الفائقة للبشر بحيث تواضع وقبل ان يأخذ جسداً بشرياً وأن يحتمل العذاب والألم والإهانة وحتى موت الصليب من خليقة يديه لأجل خلاصهم من عبودية الخطية ، لذلك أكرمه المسيحيين وأتخذوه شعاراً ووضعوه على كنائسهم وفى بيوتهم ، أما عيد الصليب فهو تذكار اليوم الذى نجحت فيه الملكة هيلانة أم الامبراطور قسطنطين الكبير ، فى العثور على الصليب الحقيقى الذى صلب عليه المسيح فى أورشليم بعد أن كان اليهود قد دفنوه تحت أطنان من الأتربة والقمامة لكى لا يعثر عليه المسيحيين.

الأوسمة: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

20 تعليقات to “صليب قبطى 1”

  1. koko Says:

    الموقع ده على فكرة جميل جدا لأنى كنت بدور كتير على صور تلوين للخدمة

  2. رسام الموسوعة Says:

    تعيش يا كوكو متشكر جداً لمحبتك واتمنى تصليلى كتير علشان إستمرارية الخدمة بصورة كويسة

  3. ايمو Says:

    انا عاجبنى كلامكم جدا جدا جدا
    انا عاوز كل الرسومات الهندسية للصليب
    ارجو الرد بسرعة

  4. رسام الموسوعة Says:

    اهلاً بيك يا ايمو

    متشكر لمحبتك وبإذن الله هيكون فى رسومات كتيرة للصبان المزخرفة

  5. ريمون عبد المسيح البتانوني Says:

    صورة جميلة جدا للصليب والاية جميلة جدا
    بس أنا عندي اقتراح
    ياريت لو كانت الاية بطريقة تلون وكذلك اسم القديس بحيث لما توزع علي مدارس الاحد يقوم الطفل بتلوين اسم القديس وكذلك الاية المعبرة عن سيرته

  6. رسام الموسوعة Says:

    شكراً يا ريمون

    وبالنسبة للفكرة انا كنت جربتها قبل كده بس شكلها معجبنيش فبطلتها

  7. جوزيف Says:

    اللى حصل فى نجع حمادى ده لا يمكن يتسكت عليه ابدا يا جماعه صلوا لاهالى الشهداء و للشهداء ايضا

  8. maro Says:

    بجد مجهود اكثر من رائع ولجد بيفيدنا جداً في الخدمه بس ياريت يكون في ايه مع اسم القديس وتكون الايه كمان للتوين وربنا يعوضكم

  9. رسام الموسوعة Says:

    شكراً يا مارو لتقديرك ومحبتك

  10. مينا Says:

    انا صدقنى مش عارف اقولك اية انا صدقنى بحب الخدمة دى جدا ومتعلق بيها قوى بس مش عارف حضرتك انتا بتقف وقت طويل فى الرسم انتا متعرفش انا بعمل اية بلصورة وقصة الحياة الى تحت الصورة ارجوك متنساش الخدمة وشكرا وربنا يعوضك ويعوض تعب محبتك الخدمة دى مهمة جدا وبتفيد ناس كتير

  11. مينا Says:

    ارجو عمل صورة العدرا الملكة وصورة العشاء الربانى وصورة ابونا عبد المسيح والشهيد فيلوثلوس وابونا اندراوس الصموئيلى وابونا يسطس الانطونى وامنا ايرينى وابونا ميخائيل البحيرى والقديسة سانت تريز وام الغلابة والانبا مكاريوس مطران قنا الذى تنيح عند جسد المسيح والمعلم ابراهيم الجهرى وفى صورفى الكتاب المقدس مثل صلب المسيح وانكار بطرس والديك والحكم على المسيح ولما يغسل ارجل التلميذ والموعظة على الجبل والمسيح يقام لعاز الذى صار اسقف قبرص ويشفى العميان ويضع عينة على العميان وفى صورة خطيرة حبيبى صورة المسيح وتحتية العدرا الذى كان يحبها ابونا بيشوى كامل لو حضرت الفلم هتشوفها وحضرتك وعتنى هتعمل صورة الانبا ميخائيل مطران اسيوط انا اسف تعبتك كتير كتير كتير هههههههههههه متزعلش منى انا بحب الخدمة ومهتم بيها قوى

  12. مينا Says:

    وصورة المسيح ابرع جمالا من بنى البشر كل سنة وانتا طيب اخرستوسا نستى انا اسف المفروض الاول اقولك كدة كل سنة وانتا طيب حبيبى لو عايز مساعدة فى اى حاجة انا تحت امرك شكرا

  13. رسام الموسوعة Says:

    صدقنى يا مينا مش ناسى وهرجع ارسم تانى قريب جداً

  14. mike Says:

    can you give me your email address, I do work for church as well maybe you can help me with a project

  15. رسام الموسوعة Says:

    يمكنك كتابة ما تريده لى خلال مربع التعليقات ولن انشره إذا احببت

  16. emy Says:

    السلام والنعمة اولا ربنا يباركك ويعوضك تعب محبتك
    وكنت عاوزة من فضلك صورة دانيال النبى فى جب الاسود لانى بحثت عنها ومش لاقيتها
    سلام المسيح يكون معاك

  17. رسام الموسوعة Says:

    حاضر يا أيمى تحت أمرك ربنا يدبر

  18. sam Says:

    الله محبة

  19. merola Says:

    صور لعيد الصليب

  20. غير معروف Says:

    [...] [...]

أضف تعليق

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 149 other followers

